De sociaaldemocraat Michael Müller is donderdag tot burgemeester van Berlijn gekozen. Zal tijdens zijn bewind dan eindelijk de nieuwe luchthaven in bedrijf worden genomen?
De verkiezing van Müller had niet veel voeten in de aarde. Al in de eerste stemronde in het parlement in Berlijn kreeg hij de absolute meerderheid.
De sociaaldemocratische SPD droeg in oktober Müller voor als opvolger van zijn partijgenoot Klaus Wowereit, die sinds 2001 de eerste burger van de Duitse hoofdstad was en het afgelopen najaar zijn aftreden aankondigde. De SPD voert de meerderheidscoalitie in Berlijn aan.
Müller, die van beroep drukker is, was sinds 1 december 2011 senator (vergelijkbaar met een wethouder) voor stadsontwikkeling en milieu in de hoofdstad. Hij was van 2004 tot 2012 voorzitter van de SPD in Berlijn.
Hoofdpijnproject
Een van de belangrijkste problemen waarmee hij te maken krijgt, is het debacle met de nieuwe luchthaven Berlijn-Brandenburg. De prestigieuze luchthaven moest een symbool worden van het herenigde Berlijn; het moet de luchthavens Tegel en Schönefeld vervangen. Het is echter een hoofdpijnproject voor Duitsland geworden.
De plannen voor een groot nieuw vliegveld stammen uit 1991, nog geen twee jaar nadat de muur viel. Vanaf 1996 lag de locatie vast, net ten zuiden van het het huidige vliegveld Schönefeld, eveneens ten zuiden van Berlijn. Het idee was om het vliegveld te laten ontwikkelen door een private investeerder, die het dan voor de komende vijftig jaar mocht exploiteren.
Na vijftien jaar van plannen werd in 2006 uiteindelijk begonnen met de bouw. In 2010 was de terminal af en in 2011 lag de treinverbinding er. Tijd om alles te testen.
Op 24 november 2011 deden 12.000 vrijwilligers mee aan een grote test om een operationele dag op het vliegveld te simuleren. Duidelijk werd dat het brandveiligheidssysteem niet werkte, waardoor alles moest worden uitgesteld. De originele openingsdatum van 30 oktober 2011 was toen toch al niet gehaald.
Op 3 juni 2012 moest het vliegveld toch echt open gaan. Een enorme operatie werd opgezet om tegelijkertijd Tegel en Schöneveld te sluiten en in 24 uur al het materiaal naar de nieuw plek te verhuizen. Daarvoor zouden drie belangrijke snelwegen worden afgezet. Winkels en restaurants maakten zich op voor een grootse opening. Slechts een kleine maand voor de grande finale werd bekend dat 3 juni niet werd gehaald.
Kosten dubbel zo hoog
Zoals het er nu naar uitziet, wordt het vliegveld pas op zijn vroegst na de herfst van 2016 in bedrijf genomen. Bovendien kost het dubbel zoveel als geraamd. De totale rekening komt waarschijnlijk neer op 4,7 miljard euro.
Het terugdringen van geluidhinder, onverwachte bouwrisico’s en het langere gebruik van de oude luchthaven Berlin Tegel zorgen voor de extra kosten. Wat ook veel geld kost, is het feit dat de opening al vier keer moest worden uitgesteld. Daardoor moeten ondernemers die er hun winkel of restaurant wilden beginnen, worden gecompenseerd.
Berlijn lacht als een boer met kiespijn om het foutenfestijn. In de kneipes en cafés rollen de grappen over de bar en in de kranten staan de cartoons. Bekijk een paar voorbeelden hier, hier, hier, hier en hier.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl